keskiviikko 22. huhtikuuta 2009

Tästä tämä alkaa...

Aloha kaikille!

Nyt sitten vihdoin olen saanut aloitettua tämän blogini kirjoittamisen. On pakko tunnustaa, että on ollut haasteellista keksiä millä aiheella sitä aloittaisi avartamaan omaa poliittista ajatusmaailmaani. Olen nyt kuitenkin päätynyt hyvin oleelliseen ensimmäiseen aiheeseen, jota varmaan moni teistä on ihmetellyt. Haluankin nyt kertoa omin sanoin ja vastata kysymykseenne "Mitä annettavaa uimahyppääjällä voi olla EU-parlamentissa?"

Pelkällä uimahypyllähän parlamentissa ei mennä minnekään, mutta se mitä urheilu-urani ohessa olen tehnyt, antaa minulle loistavat edellytykset olla pätevä poliitikko EU-parlamentissa. EU on perustettu rauhanturva-projektiksi, jossa rauhaa turvaavana perustana on yhteinen talous. Vuonna 2007 valmistuin Arizonan osavaltion yliopistosta, W.P Carey School of Businessista, Kauppatieteiden kandiksi (B. Sc. in Marketing). Uimahyppy ei sinänsä tee minusta hyvää meppiä edustamaan Suomea ja meitä suomalaisia, vaan se kaikki mitä olen tähän mennessä uimahypyn ohella tehnyt, kokenut ja saavuttanut.

En siis halua missään nimessä aliarvioida uimahypyn tärkeyttä minun elämässäni, koska se on isossa roolissa siinä mikä tekee minusta pätevän mepin. Uimahyppy on ollut osa elämääni viimeiset 17 vuotta. Huippu-urheilu on opettanut minua keskittymään olennaiseen, asettamaan kovia tavoitteita ja saavuttamaan päämääräni. Se on vienyt minua ympäri maailmaa ja antanut minulle mahdollisuuden tutustua ihmisiin eri puolilta maailmaa ja oppia samalla heidän kulttuureistaan. Uimahyppy on myöskin tarjonnut minulle mahdollisuuden opiskella arvostetussa amerikkalaisessa yliopistossa. Toisin sanoen uimahyppy on avartanut maailmankuvaani, vienyt minua ympäriinsä ja näin minusta on tullut "maailmankansalainen". ;)

Nyt kun mietitään EU-parlamenttia ja mitä siellä tehdään, ei saa unohtaa urheilun, liikunnan ja hyvinvoinnin tärkeyttä. Vaalien alla useat keskustelun aiheet keskittyvät maatalouspolitiikkaan (mikä ei edes suoranaisesti kuulu parlamentin valtuuksiin), ympäristöpolitiikkaan ja taloustilanteen haasteisiin. EU:lla on myös muita tarkoituksia ja yksi niistä on eurooppalaisten hyvinvointi. Kulttuurivaliokunnassa kun käsitellään myös liikunnan ja urheilun asemaa Euroopan Unionissa ja sitä, miksi se on niin tärkeä asia meille eurooppalaisille. Kukas olisi sen parempi edustamaan Suomea sinne kuin kauppa- ja taloustieteitä opiskellut liikunnan ammattilainen Joona Puhakka! ;)

Nyt en kirjoita enempää, koska eihän kukaan jaksa lukea jos tekstille ei näy loppua... Tulen kyllä palaamaan tähän aiheeseen liikunnan ja urheilun asemasta EU:ssa. Ja tietenkin siihen, mitä mahdollisuuksia näen, että EU:lla on annettavaa näissä asioissa.

Ei muuta kuin, stay tuned ja oikein hyvää päivää! :)


Joona

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti